
Divat kategória
A divat szeszélyes, kiszámíthatatlan, felületes és léha . S ha egy stílusirányzat "divatos", régen rossz neki - a meghatározásban már benne van, hogy csupán múló szeszély, gyorsan idejétmúlttá válik, s nem igazi irodalom, mûvészet. Szerintük… Szerintem „csak” meg kell alkotni a pillanatot…ami persze nem egyszerű…Ha azonban a kissé régies hangzású módi szó eredetét vizsgáljuk meg, , akkor azt találjuk, hogy a latin modus sõt mai magyar megfelelõje, a mód is, a külsõ és belsõ tulajdonságok összességét jelenti, amelyben nem csupán a látványos külsõségek, de szokások, íratlan szabályok, elvárások is benne vannak, egyszóval egy nép életformáját. És mégis, bármilyen rossz hangzása is van a divat szónak, sokan foglalkoznak vele, nem csupán azok, akik ebbõl élnek, de komoly tudósok, szociológusok, filozófusok. Izgatják õket ennek a furcsa folyamatnak, a divat megjelenésének, terjedésének, megragadásának, sikerének és bukásának a törvényszerûségei. S ilyenkor mindig elõkerül a divat, azaz a módi régebbi, mélyebb és átfogóbb jelentése. Kiderül, hogy egyáltalán nem korlátozható csupán a fodrok és masnik értelmetlen váltakozására, a díszítések és formák csupán a jéghegy csúcsai, s a felületesnek, szeszélyesnek tartott folyamatok mögött nyomonkövethetõ, megfogható törvényszerûségek lapulnak. Kiderül, hogy a divat komoly dolog, feltéve, ha divatnak nevezzük azt a keretet, amely akarva-akaratlanul egész életünket meghatározza. A divat ugyanis egy minta, ami életmódunkat befolyásolja, s ha úgy hisszük, divatellenesek vagyunk, legfeljebb egy régebbi mintához ragaszkodunk. Divatos lehet ugyanis egy dal, egy kép, a beszéd, az udvarlás módja, a lakás és a kert elrendezése, a szappan, az illatszer, s természetesen a megjelenés az alkattól a ruháig. A fotós célja, egy meghatározott idõszakban körüljárni ezt a kérdést, megkeresni a divatot befolyásoló tényezõket, központjait, hatásait, egyszóval a tények és adatok alapján általánosítható törvényszerûségeket visszaadni. Persze, csak kereteket. Minden általában összefoglalható és összegezhetõ általánosítás mögött található kivétel, s mivé is lenne világunk kivételek nélkül? S az egészet igyekeztünk elhelyezni a kor történelmébe és mûvészeti, filozófiai áramlataiba.hogy bebizonyítsuk - a divat nem szeszélyes, nem kiszámíthatatlan, s fõleg - igen fontos tényezõje a mindennapi életnek. Foglalkozni kell vele.
Ha engem kérdeztek, szerintem a legnagyobb különbség abban rejlik, hogy míg az életben nem te irányítod az eseményeket, azzal szemben a divatfotónál ez a lényeg, a beállítás. Te találod ki az egész helyzetet, a világítást, gyakran a mozdulat kiválasztása is a te kezedben van. Sokkal kötöttebbnek érzem a divatfotózást, elég nehezen megy ez a fajta irányítás. A végeredmény általában egy nagyon megkomponált, tudatos kép. Úgy érzem, hogy nagyon merész dolgokat a világ számos országában nem lehet megvalósítani, mert szigorú keretek közé vannak szorítva a divatfotózás témái illetve a kivitelezésének módjai, azaz a magazinoknak nagyon határozott elképzelése van az aktuálisan követendő stílusról, és arról, hogy ezt hogyan kell képi szinten a divatanyagokban megjeleníteni. Ez a kötöttség a kreativitást is gyakran korlátok közé szorítja…
…de nem ezen az oldalon. Marek

|
 |
|